Louis Proyect: The Unrepentant Marxist

April 13, 2018

Max Blumenthal’s double standards

Filed under: journalism,Red-Brown alliance,Syria — louisproyect @ 2:20 am

Placards from a protest in Istanbul against the killing of Palestinian journalist Yaser Murtaja.

Days after Israeli troops fatally shot a Palestinian photojournalist covering protests on the Gaza border, Israel’s defense minister alleged the photographer had served as a high-ranking member of the military wing of the Palestinian Islamist group Hamas since 2011.

But State Department spokeswoman Heather Nauert said the photojournalist had passed a U.S. government vetting process for his media company to receive a U.S. aid agency grant. The U.S. does vetting to ensure grant recipients have no ties to militant organizations or activities.

The seemingly conflicting claims by Israeli and U.S. officials about the photographer’s identity are raising new questions over a killing that drew international media coverage and calls for an investigation.

On April 6, photojournalist Yaser Murtaja, 30, was shot by Israeli forces while reporting on Palestinian protests at the Gaza-Israel border, Palestinian officials and witnesses said. Images from the scene show Murtaja wearing a protective vest clearly marked “PRESS.”

U.S. officials, who spoke on condition of anonymity because of the sensitivity of the matter, said government vetting of Murtaja began in late 2017. The officials said that last month Murtaja’s Gaza media production company, Ain Media, became a beneficiary of a grant from the U.S. Agency for International Development.

Former U.S. Ambassador to Israel Dan Shapiro told NPR the United States relies on Israeli intelligence to vet Palestinian organizations and individuals for links to militant groups before awarding them USAID grants. Nauert said the U.S. was looking into questions about Murtaja’s alleged Hamas affiliation.



SAMS is not merely a group of Syrian doctors tending to the wounded in war torn areas, nor can it be considered a objective source on chemical attacks and other atrocities. The organization is a USAID-funded lobbying powerhouse that functions with a single-minded determination to stimulate a US-led war of regime change that will place Syrian Islamists in power in Damascus.

April 3, 2018

An Inside Look at How Pro-Russia Trolls Got the SPLC to Censor a Commie

Filed under: Red-Brown alliance — louisproyect @ 9:43 pm

by Charles Davis   April 3, 2018

 “An Orwellian destruction of meaning and words — so many absurdities; absurdities stacked on absurdities,” Alexander Reid Ross told me. Fox News had just declared him the leader of a nasty smear campaign, aided by the “far-left Southern Poverty Law Center,” that aimed to make television personality Tucker Carlson and his guests out to be “fascists.” So far, so normal, but it was the specific charge that shocked and awed the communist author who once lived in Russia: “McCarthyism,” with white nationalists’ favorite host, and those who come on his show to agree with him, the victims.

Ross’s ironic sin, which he spoke to me about in an hour-long phone call, was writing a series of articles about a topic he wrote the book on: fascist entryism, or efforts to normalize far-right politics and infiltrate left-wing discourse. In particular, he noted the shared affinity for the Kremlin and its talking points among the fringe right and a subsection of leftists, and he detailed how Russian state media was facilitating a popular,  “anti-establishment” front against the foreign and domestic enemies of Donald Trump, Vladimir Putin and Bashar al-Assad, platforming right-wing nationalists alongside those who self-identify as progressive internationalists.

Max Blumenthal is a fixture in this, found almost every week defending Russian foreign policy on platforms such as RT and Sputnik, a track record detailed in Ross’ last article. The son of Hillary Clinton confidant Sidney Blumenthal, he has admitted to accepting a free trip to Moscow, where he attended the same RT anniversary party in 2015 as U.S. General Michael Flynn — Trump’s former national security advisor is under investigation, in part, for failing to disclose he was paid $45,000 for his appearance . In Moscow, Blumenthal spoke on a panel, “InfoWar: Will there be a winner?” with Charles Bausman, editor of the website Russia Insider and the author of articles such as, “It’s Time to Drop the Jew Taboo.”

Continue reading

March 19, 2018

The Internet Research Agency and Meddling in the 2016 elections

Filed under: Red-Brown alliance — louisproyect @ 9:25 pm

(Another Alexander Reid Ross article Max Blumenthal’s lawyer forced the SPLC to delete.)

In an editorial published on Monday, January 15, Russia Insider, one of the most important pro-Russia news and analysis hubs in the West, declared, “hostility to Putin’s Russia is largely a Jewish phenomenon.”

Penned by founding editor, Charles Bausman, the 5,000-word editorial drew positive responses from a number of important sources. Alt-Right.com announced “Russia Insider Decides to Go Alt-Right,” while Unz.com proclaimed that Bausman had “named the Jews” and far-right Congressional hopeful Paul Nehlen called it an “excellent article” and “a useful jumping off point for the ‘discussion’ we must have[.] The ensuing attention and compliments indicate the prevalence of far-right politics amid pro-Kremlin media and political networks.

Bausman’s antisemitic screed first lists well-worn euphemisms used by antisemites in lieu of naming Jews, including ‘Zionists’, ‘elites’, ‘global elites’, ‘globalists’, ‘neocons’, ‘liberal interventionists’, ‘the war party’, ‘the Israel lobby’, ‘the deep state’, ‘bankers’ and ‘new world order’

Indulging his theory, Bausman blames Jews for the Bolshevik terror, remarking that “much of the Bolshevik leadership was Jewish, in particular, Trotsky,” along with members of the secret police. He claims “cursory evidence” supports this theory, adding that “Henry Ford was heavily influenced by this view,” and “the German National Socialist movement became radically more antisemitic in reaction to this interpretation.”

The antisemitic conspiracy theory alleging that Jews used the Soviet Union to undermine the Russian “ethnos” is prominent among so-called “National Bolsheviks” — fascists who insist that an ultranationalist version of the Soviet Union would restore ethnic Russianness through a return to traditional society. Leading “National Bolshevik,” Aleksandr Dugin, has spearheaded influential initiatives to support Kremlin-centered “geopolitics” oriented toward a “Eurasian” spiritual empire stretching from Lisbon to Vladivostok. Dugin has featured as a prominent figure among the pro-Kremlin far-right, including the alt-right, as well as news sites like Fort-Russ, RT, and Russia Insider.

Continuing in this vein, the editor of Russia Insider declares, “We follow the Alt-Right media and republish the occasional article, and they are invariably very popular on Russia Insider — largely, I think, because they are offering a fresh point of view, and talking about vitally important issues others refuse to address.” Bausman praises, in particular, racist alt-right podcasts like “Fash the Nation” and Richard Spencer’s “Alt Right Politics.”

Bausman’s editorial prompted a cautiously complimentary letter-to-the-editor from Gilbert Doctorow, a retired Brussels-based businessman who writes for Consortium News and cofounded the revived American Committee for East-West Accord (ACEWA).

Doctorow has been featured as a writer for Russia Insider since the site’s early days in 2014, penning such articles as “Twilight of the Gods: George Soros in Brussels,” and Bausman’s antisemitic editorial clearly reflected on Doctorow’s own career. In response, Doctorow wrote to Russia Insider, “for the sake of argument I will concede to you [Bausman] the point that Jewish controlled media have been a big factor in the hate-Russia mania that sweeps America today.”

“The overriding point that I wish to make here is that the anti-Russian rant from Jewish politicians and media moguls are only one of several contributing factors to the Russia-bashing that is going on,” Doctorow continued.

Arguing that Jews abandoning the Soviet Union in the late-19th Century and again in the 1970s held a grudge against Russia for their own inability to climb the financial ladder in the U.S., Doctorow’s letter proceeds, “In the big picture, the Jews are only one of several ethnic-religious groups or nationalities who left what was the Russian Empire or the Soviet Empire, and have been making trouble for Russia ever since. Therein lies the problem.” Doctorow’s letter concludes, “I stress that the issues raised in your [Bausman’s] editorial essay are serious and demand multi-disciplinary and multi-sided examination.”

The American committee

In 2014, Doctorow agreed to help jump-start the long-dormant American Committee for East-West Accord (ACEWA) with original member, NYU and Princeton University professor emeritus and contributing editor of The Nation, Stephen F. Cohen. Originally a group of academics, leftists, politicians and business leaders supporting Nixon’s policies of détente with Russia, the ACEWA’s new manifestation currently includes on its board such prestigious figures as Chuck Hagel, former ambassadors Jack Matlock and William vanden Heuvel, and Senator Bill Bradley.

From the start, the ACEWA afforded Doctorow the pretext to bring far-right and left-wing politicians together for public gatherings. On December 2, 2014, Doctorow launched the European branch of the ACEWA at the Brussels Press Club with a Round Table that included two left-wing members of the European Parliament and far-right Front National MEP Aymeric Chauprade.

Then Marine Le Pen’s advisor on international relations, Chauprade had recently returned from Crimea where he served as an election “observer” for the Eurasian Observatory for Democracy & Elections led by Belgian fascist Luc Michel and joined by fascists Enrique Ravello and Valerio Cignetti. Far-right monitoring group Berliner Osteuropa-Experten called the ACEWA’s European launch, “a little Querfront.”

Registering as an ACEWA lobbyist in the European Union on March 1, 2015, Doctorow hosted another Brussels Round Table the next day featuring co-author of the controversial text, The Israel Lobby, John Mearsheimer, as well as editor and publisher of The Nation, Katrina Vanden Heuvel and her husband Dr. Cohen.

The YouTube video of Mearsheimer’s speech appeared with a bullet-point summary on Russia Insider, which declared, “We owe a special thanks to Gilbert Doctorow, our invaluable RI [Russia Insider] contributor and moderator of this round table, for providing us with the video material.”

Two weeks later, Doctorow flew to Washington, D.C., for the U.S.-Russia Forum as a representative of the ACEWA. There, in the Central Hearing Facility (Room 216) of the Hart Senate Office Building, immediately following a speech from Russian ambassador Sergei Kislyak, Doctorow appeared on a panel with Cohen and Republican Congressman Dana Rohrabacher to decry anti-Putin sentiment.

After a short coffee break, the audience returned to the illustrious room to see Katrina vanden Heuvel moderate a panel on alternative media featuring the late Robert Parry of Consortium News, which is apparently Russia Insider’s fiscal sponsor. In the next time slot, Bausman took to the podium to give a presentation boasting of Russia Insider’s three million views per month during its first six months of existence. Today, both the homepage and the speakers’ page of the Russia Forum’s website feature Basuman’s photo in the banner image.

That September, Doctorow was back in Belgium, where he chaired another ACEWA Round Table featuring contributions from EU politicians and such academics as Richard Sakawa, a participant in Russia’s elite Valdai Discussion Club, and The Israel Lobby’s other co-author Stephen Walt.

As the U.S. presidential campaign of 2016 heated up, the ACEWA argued that Trump proposed a “new détente-like relationship” with Putin’s Russia, while deriding Clinton’s platform. On July 12, Doctorow’s branch of the ACEWA screened a film against the anti-corruption Magnitsky Act at the Brussels Press Club featuring a Q&A with the film’s director, Andrei Nekrasov, as advertised on the ACEWA website.

Following Trump’s election, Doctorow’s signature appeared on a letter published in TheNation with Noam Chomsky, whom he had criticized in a 2014 Nation article for being too slow to embrace Putin’s Russia, and four prestigious members of the European political community calling for a new détente in Europe. Doctorow left the ACEWA around March, 2017 to pursue other interests. He has not responded to repeated requests for comment.

Ongoing relationships

Until January 19, 2018, the ACEWA’s website carried some 66 articles by Doctorow crossposted from websites like Consortium News and the Washington Times. The most recent piece from Doctorow was posted at ACEWA less than a month before time of writing. As of January 19, 2018, however, Doctorow’s content appears to have been scrubbed. Nevertheless, the overlap between articles posted by ACEWA and Russia Insider remains significant, and Consortium News remains one of the 14 sites shortlisted under the ACEW’s “additional resources.”

In a phone conversation with Hatewatch, Cohen said that he “kept up a personal correspondence with [Doctorow] about things that interest both of us, mainly Russia,” and that Doctorow resigned from the ACEWA “because he found it constraining,” not due to any “specific policy disagreement” or “anything personal.” According to Cohen, antisemitism never arose as an issue in his experience with Doctorow or in Doctorow’s role regarding the ACEWA.

However, along with his confab with Chauprade at the ACEWA’s launch in Brussels, Doctorow’s writings while representing the ACEWA indicate that his relationship to the far-right remained relatively consistent, insofar as he supported neo-Eurasianist geopolitical strategy against the North Atlantic as a ballast of national interest against the “tyranny” of “universal values.”

Doctorow’s piece published at Consortium News on June 3, 2016, for instance, lauds a former-member of Poland’s fascist Association for Tradition and Culture “Niklot” named Mateusz Piskorski as “an outstanding spokesman of the minority view and founder of the Zmiana (or Change) party.” According to researcher of far-right networks, Anton Shekhovtsov, Zmiana is an attempt to “combine Polish right-wing and left-wing extremists,” and one of its leaders, Bartosz Bekier, also heads up Poland’s fascist Falanga.

Also a veteran of the far-right Self-Defence party, Piskorski’s European Center for Geopolitical Analysis is connected to Dugin’s Eurasian Youth Union, a relationship consummated as early as 2004 during Piskorski’s efforts to “oversee” elections throughout Eastern Europe. More recently, he joined Chauprade in Michel’s fascist-laden, Russia-funded Eurasian Observatory for Democracy & Elections, overseeing the illegal Crimean “referendum.”

James Carden, editor of the ACEWA’s website, stated by email, “The ACEWA, its website, and Stephen F. Cohen have had no direct relationship with Russia Insider and/or with Charles Bausman.” However, Doctorow’s relationship with Russia Insider while operating as ACEWA’s European coordinator belies this denial, as exhibited by the video that appeared on Russia Insider of ACEWA’s Round Table with special thanks to Doctorow.

Far-right and pro-Putin networks

As the diagram below shows, when the site metrics search engine Alexa runs an audience overlap comparison using only Russia Insider, their apparent fiscal sponsor at Consortium News, Bausman’s friend at pro-Russia site, The Saker, and ACEWA-linked magazine, The Nation, three different audience clusters emerge: (1) a largely direct Russian propaganda cluster; (2) a mostly U.S.-based cluster of conspiracist sites and syncretic left-right geopolitics sites; (3) a more mainstream cluster of sites thought to be far more credible than the latter two.

Doctorow’s activity as a writer and political operative indicate a capacity to triangulate a syncretic left-right movement against liberalism based on trans-national connections between media and politics. However, he, Consortium, and Russia Insider intimate the broader problem that the conduits of “geopolitical” ideology from Russian media to pro-Russian sites and the U.S. mainstream can serve as a Trojan horse for fascist tendencies and sympathies.

Pro-Putin networks like RT and Sputnik, which have played host to far-right commentators like Dugin, Richard Spencer and German neo-Eurasianist Manuel Ochsenreiter serve as vehicles for far-right ideologies laundered into US news and commentary sites under the auspices of geopolitical commentary. Unfortunately, the Left has not launched a serious effort to disconnect from collaborations with far-right groups in the context of networks that support and are often supported by Putin’s Russia. This situation has caused influential bodies like the ACEWA to facilitate the growth of transnational, far-right politics and, more specifically, the fascist neo-Eurasianist movement.

The far-right influence in pro-Kremlin media and political networks

Filed under: Red-Brown alliance — louisproyect @ 8:33 pm

(Another Alexander Reid Ross article Max Blumenthal’s lawyer forced the SPLC to delete.)

In an editorial published on Monday, January 15, Russia Insider, one of the most important pro-Russia news and analysis hubs in the West, declared, “hostility to Putin’s Russia is largely a Jewish phenomenon.”

Penned by founding editor, Charles Bausman, the 5,000-word editorial drew positive responses from a number of important sources. Alt-Right.com announced “Russia Insider Decides to Go Alt-Right,” while Unz.com proclaimed that Bausman had “named the Jews” and far-right Congressional hopeful Paul Nehlen called it an “excellent article” and “a useful jumping off point for the ‘discussion’ we must have[.] The ensuing attention and compliments indicate the prevalence of far-right politics amid pro-Kremlin media and political networks.

Bausman’s antisemitic screed first lists well-worn euphemisms used by antisemites in lieu of naming Jews, including ‘Zionists’, ‘elites’, ‘global elites’, ‘globalists’, ‘neocons’, ‘liberal interventionists’, ‘the war party’, ‘the Israel lobby’, ‘the deep state’, ‘bankers’ and ‘new world order’

Indulging his theory, Bausman blames Jews for the Bolshevik terror, remarking that “much of the Bolshevik leadership was Jewish, in particular, Trotsky,” along with members of the secret police. He claims “cursory evidence” supports this theory, adding that “Henry Ford was heavily influenced by this view,” and “the German National Socialist movement became radically more antisemitic in reaction to this interpretation.”

The antisemitic conspiracy theory alleging that Jews used the Soviet Union to undermine the Russian “ethnos” is prominent among so-called “National Bolsheviks” — fascists who insist that an ultranationalist version of the Soviet Union would restore ethnic Russianness through a return to traditional society. Leading “National Bolshevik,” Aleksandr Dugin, has spearheaded influential initiatives to support Kremlin-centered “geopolitics” oriented toward a “Eurasian” spiritual empire stretching from Lisbon to Vladivostok. Dugin has featured as a prominent figure among the pro-Kremlin far-right, including the alt-right, as well as news sites like Fort-Russ, RT, and Russia Insider.

Continuing in this vein, the editor of Russia Insider declares, “We follow the Alt-Right media and republish the occasional article, and they are invariably very popular on Russia Insider — largely, I think, because they are offering a fresh point of view, and talking about vitally important issues others refuse to address.” Bausman praises, in particular, racist alt-right podcasts like “Fash the Nation” and Richard Spencer’s “Alt Right Politics.”

Bausman’s editorial prompted a cautiously complimentary letter-to-the-editor from Gilbert Doctorow, a retired Brussels-based businessman who writes for Consortium News and cofounded the revived American Committee for East-West Accord (ACEWA).

Doctorow has been featured as a writer for Russia Insider since the site’s early days in 2014, penning such articles as “Twilight of the Gods: George Soros in Brussels,” and Bausman’s antisemitic editorial clearly reflected on Doctorow’s own career. In response, Doctorow wrote to Russia Insider, “for the sake of argument I will concede to you [Bausman] the point that Jewish controlled media have been a big factor in the hate-Russia mania that sweeps America today.”

“The overriding point that I wish to make here is that the anti-Russian rant from Jewish politicians and media moguls are only one of several contributing factors to the Russia-bashing that is going on,” Doctorow continued.

Arguing that Jews abandoning the Soviet Union in the late-19th Century and again in the 1970s held a grudge against Russia for their own inability to climb the financial ladder in the U.S., Doctorow’s letter proceeds, “In the big picture, the Jews are only one of several ethnic-religious groups or nationalities who left what was the Russian Empire or the Soviet Empire, and have been making trouble for Russia ever since. Therein lies the problem.” Doctorow’s letter concludes, “I stress that the issues raised in your [Bausman’s] editorial essay are serious and demand multi-disciplinary and multi-sided examination.”

The American committee

In 2014, Doctorow agreed to help jump-start the long-dormant American Committee for East-West Accord (ACEWA) with original member, NYU and Princeton University professor emeritus and contributing editor of The Nation, Stephen F. Cohen. Originally a group of academics, leftists, politicians and business leaders supporting Nixon’s policies of détente with Russia, the ACEWA’s new manifestation currently includes on its board such prestigious figures as Chuck Hagel, former ambassadors Jack Matlock and William vanden Heuvel, and Senator Bill Bradley.

From the start, the ACEWA afforded Doctorow the pretext to bring far-right and left-wing politicians together for public gatherings. On December 2, 2014, Doctorow launched the European branch of the ACEWA at the Brussels Press Club with a Round Table that included two left-wing members of the European Parliament and far-right Front National MEP Aymeric Chauprade.

Then Marine Le Pen’s advisor on international relations, Chauprade had recently returned from Crimea where he served as an election “observer” for the Eurasian Observatory for Democracy & Elections led by Belgian fascist Luc Michel and joined by fascists Enrique Ravello and Valerio Cignetti. Far-right monitoring group Berliner Osteuropa-Experten called the ACEWA’s European launch, “a little Querfront.”

Registering as an ACEWA lobbyist in the European Union on March 1, 2015, Doctorow hosted another Brussels Round Table the next day featuring co-author of the controversial text, The Israel Lobby, John Mearsheimer, as well as editor and publisher of The Nation, Katrina Vanden Heuvel and her husband Dr. Cohen.

The YouTube video of Mearsheimer’s speech appeared with a bullet-point summary on Russia Insider, which declared, “We owe a special thanks to Gilbert Doctorow, our invaluable RI [Russia Insider] contributor and moderator of this round table, for providing us with the video material.”

Two weeks later, Doctorow flew to Washington, D.C., for the U.S.-Russia Forum as a representative of the ACEWA. There, in the Central Hearing Facility (Room 216) of the Hart Senate Office Building, immediately following a speech from Russian ambassador Sergei Kislyak, Doctorow appeared on a panel with Cohen and Republican Congressman Dana Rohrabacher to decry anti-Putin sentiment.

After a short coffee break, the audience returned to the illustrious room to see Katrina vanden Heuvel moderate a panel on alternative media featuring the late Robert Parry of Consortium News, which is apparently Russia Insider’s fiscal sponsor. In the next time slot, Bausman took to the podium to give a presentation boasting of Russia Insider’s three million views per month during its first six months of existence. Today, both the homepage and the speakers’ page of the Russia Forum’s website feature Basuman’s photo in the banner image.

That September, Doctorow was back in Belgium, where he chaired another ACEWA Round Table featuring contributions from EU politicians and such academics as Richard Sakawa, a participant in Russia’s elite Valdai Discussion Club, and The Israel Lobby’s other co-author Stephen Walt.

As the U.S. presidential campaign of 2016 heated up, the ACEWA argued that Trump proposed a “new détente-like relationship” with Putin’s Russia, while deriding Clinton’s platform. On July 12, Doctorow’s branch of the ACEWA screened a film against the anti-corruption Magnitsky Act at the Brussels Press Club featuring a Q&A with the film’s director, Andrei Nekrasov, as advertised on the ACEWA website.

Following Trump’s election, Doctorow’s signature appeared on a letter published in TheNation with Noam Chomsky, whom he had criticized in a 2014 Nation article for being too slow to embrace Putin’s Russia, and four prestigious members of the European political community calling for a new détente in Europe. Doctorow left the ACEWA around March, 2017 to pursue other interests. He has not responded to repeated requests for comment.

Ongoing relationships

Until January 19, 2018, the ACEWA’s website carried some 66 articles by Doctorow crossposted from websites like Consortium News and the Washington Times. The most recent piece from Doctorow was posted at ACEWA less than a month before time of writing. As of January 19, 2018, however, Doctorow’s content appears to have been scrubbed. Nevertheless, the overlap between articles posted by ACEWA and Russia Insider remains significant, and Consortium News remains one of the 14 sites shortlisted under the ACEW’s “additional resources.”

In a phone conversation with Hatewatch, Cohen said that he “kept up a personal correspondence with [Doctorow] about things that interest both of us, mainly Russia,” and that Doctorow resigned from the ACEWA “because he found it constraining,” not due to any “specific policy disagreement” or “anything personal.” According to Cohen, antisemitism never arose as an issue in his experience with Doctorow or in Doctorow’s role regarding the ACEWA.

However, along with his confab with Chauprade at the ACEWA’s launch in Brussels, Doctorow’s writings while representing the ACEWA indicate that his relationship to the far-right remained relatively consistent, insofar as he supported neo-Eurasianist geopolitical strategy against the North Atlantic as a ballast of national interest against the “tyranny” of “universal values.”

Doctorow’s piece published at Consortium News on June 3, 2016, for instance, lauds a former-member of Poland’s fascist Association for Tradition and Culture “Niklot” named Mateusz Piskorski as “an outstanding spokesman of the minority view and founder of the Zmiana (or Change) party.” According to researcher of far-right networks, Anton Shekhovtsov, Zmiana is an attempt to “combine Polish right-wing and left-wing extremists,” and one of its leaders, Bartosz Bekier, also heads up Poland’s fascist Falanga.

Also a veteran of the far-right Self-Defence party, Piskorski’s European Center for Geopolitical Analysis is connected to Dugin’s Eurasian Youth Union, a relationship consummated as early as 2004 during Piskorski’s efforts to “oversee” elections throughout Eastern Europe. More recently, he joined Chauprade in Michel’s fascist-laden, Russia-funded Eurasian Observatory for Democracy & Elections, overseeing the illegal Crimean “referendum.”

James Carden, editor of the ACEWA’s website, stated by email, “The ACEWA, its website, and Stephen F. Cohen have had no direct relationship with Russia Insider and/or with Charles Bausman.” However, Doctorow’s relationship with Russia Insider while operating as ACEWA’s European coordinator belies this denial, as exhibited by the video that appeared on Russia Insider of ACEWA’s Round Table with special thanks to Doctorow.

Far-right and pro-Putin networks

As the diagram below shows, when the site metrics search engine Alexa runs an audience overlap comparison using only Russia Insider, their apparent fiscal sponsor at Consortium News, Bausman’s friend at pro-Russia site, The Saker, and ACEWA-linked magazine, The Nation, three different audience clusters emerge: (1) a largely direct Russian propaganda cluster; (2) a mostly U.S.-based cluster of conspiracist sites and syncretic left-right geopolitics sites; (3) a more mainstream cluster of sites thought to be far more credible than the latter two.

Doctorow’s activity as a writer and political operative indicate a capacity to triangulate a syncretic left-right movement against liberalism based on trans-national connections between media and politics. However, he, Consortium, and Russia Insider intimate the broader problem that the conduits of “geopolitical” ideology from Russian media to pro-Russian sites and the U.S. mainstream can serve as a Trojan horse for fascist tendencies and sympathies.

Pro-Putin networks like RT and Sputnik, which have played host to far-right commentators like Dugin, Richard Spencer and German neo-Eurasianist Manuel Ochsenreiter serve as vehicles for far-right ideologies laundered into US news and commentary sites under the auspices of geopolitical commentary. Unfortunately, the Left has not launched a serious effort to disconnect from collaborations with far-right groups in the context of networks that support and are often supported by Putin’s Russia. This situation has caused influential bodies like the ACEWA to facilitate the growth of transnational, far-right politics and, more specifically, the fascist neo-Eurasianist movement.

March 15, 2018

The multipolar spin: how fascists operationalize left-wing resentment

Filed under: Red-Brown alliance,Syria — louisproyect @ 10:53 pm

​During his recent tour of Europe, disgraced former Trump strategist Steve Bannon declared “Italy is in the lead.”

Amid the historic resurgence of the Italian far right that returned right-wing populist Silvio Berlusconi to prominence, Bannon fantasized about “the ultimate dream” of unifying the anti-establishment Five Star Movement with the far-right League (formerly the Northern League) through a populist movement. Bannon’s international vision of nationalist populist movements is locked into the Kremlin’s geopolitical ideology of a “multipolar world.”

The League is tied through a cooperation pact to Putin’s Russia, and its deputy in charge of relations with foreign parties, Claudio D’Amico, explicitly called for a “multipolar world” in Katehon, a think tank created by fascist ideologue Aleksandr Dugin. Following the ideological line Dugin put forward in his text, Foundations of Geopolitics, Katehon calls for uniting a “Eurasian” bloc in constant struggle against “Atlanticist” countries. For Dugin, the “21st century gamble” is to create a “multipolar” confederation of “Traditionalist” regional empires united under Russian sovereignty that will overthrow the “unipolar” empire of “postmodern” democracies.

Shortly after Putin’s election in 2000, the Kremlin released a set of foreign policy guidelines calling for a “multipolar world order” against the “strengthening tendency towards the formation of a unipolar world under financial and military domination by the United States.” Escalating with the Ukrainian Orange Revolution in 2004, the Kremlin’s production of soft-power networks throughout Europe and the United States involves- think tanksloansforumspropaganda outlets and cooperation agreements with far-right parties like the Austrian Freedom Party and the League. From Russia to Iran to Western Europe and the U.S., this international movement uses conspiracy theories and “gray material” to warp the political spectrum into a populist referendum along “geopolitical” terms set by fascist engagées.

Red and brown polarities

As a recent major report on syncretic networks exposed, the modern fascist movement’s obsession with geopolitics emerged in force amid the post-Cold War antiglobalization movement. In 2002, a front group formed out of the U.S.-based Workers’ World Party known as the International Action Center joined forces with the Assisi-based “Campo Antimperialista.” As Duginists infiltrated the Campo, opening a journal called Eurasia that garnered the influential involvement of Campo participant Costanza Preve, the International Action Center continued their cooperation.

Soon, a similar Russian group called the Anti-Globalist Resistance began to repost the Campo’s dispatches. Sharing support for Milosevic with the Campo and the International Action Center, the Anti-Globalist Resistance emerged simultaneously with the same tendency to fight globalization by linking far-right to hard-left. In 2008, they brought the Campo to Moscow for the third “All-Russia Anti-Globalist Forum,” introduced by long-time U.S. fascist Lyndon LaRouche. The next year’s conference included Duginist leaders like Leonid Savin and retired General Leonid Ivashov, along with LaRouche and Holocaust denier Israel Shamir.

As their work continued, the Campo and Anti-Globalist Resistance drew more anti-globalization activists into their syncretic orbit. In 2012, a group came together at a Campo Antimperialista event in Assisi and developed what would become the Syria Solidarity Movement. The movement’s steering committee came to include top figures from groups from the U.S. hard left, including the Workers World Party, its affiliate, ANSWER and a spinoff of the latter group called the Party of Socialism and Liberation.

After changing their name to the Anti-Globalization Movement of Russia, the group drew people from the Syria Solidarity Movement’s network to a conference called the “Right of Peoples to Self-Determination and Building a Multipolar World” in 2014. A delegate from the International Action Center attended, along with delegates from another Workers World Party front group called United Anti-War Coalition, including an editor with the Black Agenda Reportnamed Margaret Kimberly. Among the conference’s other attendees were Michael Hill of the neo-Confederate League of the South and the Texas Nationalist Movement, as well as the far-right Republika of Srpska and National Bolshevik Italian Communitarian Party.

The following year, the Anti-Globalization Movement of Russia met with a purported Cherokee Nation elder named “Mashu White Feather” and a representative of the Uhuru Movement, also connected to the Black Agenda Report. They then organized a state-funded conference that drew members of the fascist Italian group Millenium, Mutti’s associate Antonio Grego, and a leading member of the far-right Rodina party, as well as representatives of separatist groups like the Texas Nationalist Movement and the Catalan Solidarity for Independence party. The now-notorious troll factory, the Internet Research Agency, would later invite the Texas Nationalist Movement to join an armed, Islamophobic protest launched by the fake “Heart of Texas,” while also inciting counter-protestors.


This network map shows the flow of movement building from parties to front groups to participation in and creation of syncretic coalitions.

The Syria connection

The Syria Solidarity Movement lists on its steering committee a host of syncretic figures like DuginistNavid Nasr and an Australian representative of the fascist-modeled Syrian Social Nationalist Party affiliateMussalaha. Before a report revealed her associations with Global ResearchRon Paul and the right-wing British Constitution Party, conspiracy theorist Vanessa Beeley held a position on the steering committee as well.

As an editor at the alt-right-associated conspiracy theory site, 21stCenturyWire, Beeley’s repeated conspiracy articles attempting to link the White Helmets to al Qaeda and George Soros earned her a visit with Assad in Damascus and senior Russian officials in Moscow; however, they have been thoroughly debunked. A defender of right-wing Hungarian president Viktor Orban, Beeley promotesantisemites like Gilad Atzmon and Dieudonné, even speaking at a conference hosted by the latter in partnership with notorious Holocaust denier Laurent Louis. Regardless, the Syrian Solidarity Movement and the associated Hands Off Syria Coalition recommend Beeley’s work.

Along with members of the Syria Solidarity Movement, delegates who attended the Anti-Globalization Movement of Russia’s “Multipolar World” conference sit on the Hands off Syria Coalition’s steering committee. Showing its commitments and affinities, in January 2016, the Hands Off Syria Coalition published a “Multipolar World Against War” statement signed by the leader of the Anti-Globalization Movement of Russia, Alexander Ionov.

Similarly, the Hands Off Syria Coalition website publicizes self-described Marxist, Tim Anderson, who has an interesting record of attending far-right conferences. In 2015, Anderson attended the far-right Brandherd Syrien Congress, and the next year he was at Defend Our Heritage’s Leura Forum, chaired by a leader of far-right party Alternative for Germany. Following that, Anderson’s pet project, Center of Counter Hegemonic Studies, convened a conference that brought in Paul Antonopoulos, an editor for the Duginist website Fort Russ.

The Hands Off Syria Coalition advertises Anderson’s book, The Dirty War on Syria, which is published by syncretic conspiracist site Global Research. Multiple “Research Associates” of Global Research sit on the “scientific committee” of the Campo-linked Duginist journal Geopolitica, and the site lists as its “partner media group” the Voltaire Network. Publishing LaRouchite and Duginist articles, the Voltaire Network boasts the Syrian Social Nationalist Party’s Undersecretary of Foreign Affairs as its Vice President. One of the Voltaire Network’s leading contributors is Mikhail Leontyev, an associate of Dugin who has moved from prominent media personality to the role of spokesman for Russian state oil company, Rosneft. The Syria Solidarity Movement publishes Voltaire Network articles by founder Thierry Meyssan, a contributor to Campo-linked journal Eurasia who associates with Holocaust deniers and open fascists, among others.

Hands Off Syria Coalition steering committee member Issa Chaer joined Meyssan on a panel at the Second New Horizons conference in Iran in 2012. Conference speakers that year included World Workers Party member Caleb Maupin, Alt Right journalist Tim Pool, Holocaust denier Kevin Barrett, and Duginists like Voltaire Network associate Mateusz Piskorski, German editor Manuel Ochsenreiter, Leonid Savin, and Claudio Mutti the leading fascist infiltrator of the Campo Antimperialista. The banner image for last year’s New Horizon features Aleksandr Dugin.

Multipolar propaganda

According to the metrics search engine BuzzSumo, most of the leading articles with the terms “multipolar world” and “multi-polar world” in the title come from an interconnected network of sites, including Global Research, The Duran and Sign of the Times. With an estimated six million unique daily views per month, the biggest and most influential in this network is the Russian state-run media site Sputnik News.

Billing itself as pointing “the way to a multipolar world that respects every country’s national interests, culture, history and traditions,” Sputnik frequently publishes PiskorskiOchsenreiter, Mutti’s fellow Campo infiltrator Tiberio Graziani, commentator Andrew Korybkoand Fort Russ editor Joaquin Flores. Furthermore, Sputnik has joined RT in consistently using dubious sources affiliated with theSyria Solidarity Network to attack the White Helmets and throw doubt on the Assad regime’s war crimes, for instance its use of chemical weapons.

A syncretic hub on Sputnik, anti-imperialist John Wight’s podcast, “Hard Facts,” promotes the same figures associated with the pro-Assad network in the West, including Beeley, Anderson, and Nasr. Perhaps most interestingly, Wight also hosted trans-national far-right figure, Edward Lozansky during the 2016 election and again early the next year.

With more than 30 years of involvement in the U.S. and Russian far right, Lozansky is perhaps most known as the creator of the American University in Moscow. Boasting a number of Fellows involved in pro-Kremlin media outlets like The Duran, RT and Russia Insider, the American University in Moscow appears to be an ideological center in the concerted social media campaign associated with the Internet Research Agency to boost anti-Clinton, pro-Kremlin propaganda in the U.S. Lozansky also hosts conferences with known fascist ideologues and an annual “Russia Forum” featuring far-right politicians and left-wing media operators from Russia and the U.S.

During both of his pro-Putin, pro-Trump interviews with Lozansky on “Hard Facts,” Wight advocated “a multipolar alternative to the unipolar world,” insisting, “we’re talking about a struggle for a multipolar world to replace the unipolarity that has wreaked so much havoc since the demise of the Soviet Union in the early 1990s.”

The most important anti-imperialist hub on Sputnik, however, is hosted by Brian Becker, whose fellow party member and brother sits on the steering committee for the Syria Solidarity Movement. The leader of the Party for Socialism and Liberation, Becker regularly hosts Fellows of the American University in Moscow on his Sputnik podcast, “Loud & Clear.”

“Loud & Clear”‘s Lozansky-affiliated guests include far-right PR man Jim Jatras, Mark Sleboda of the Dugin-founded Center for Conservative Studies, the Ron Paul Institute’s Daniel McAdams and Alexander Mercouris of the syncretic conspiracist site, The Duran. The program also provides a platform to a variety of explicitly far-right guests, including Oath Keepers founder Stewart Rhodes, antisemite Alberto Garcia Watson, alt-right figure Cassandra Fairbanks and militia movement leader Larry Pratt.

Aside from marginal guests, Loud & Clear can bring on some heavy hitters. During his two appearances on “Loud & Clear” in late 2017, bestselling author Max Blumenthal called the red-brown radio show “the finest public affairs programming” and declared, “I am increasingly turning to RT America for sanity.” No stranger to Sputnik, Blumenthal also went on “Hard Facts” that August, claiming that notorious ISIS militant Mohammed Emwazi was ushered into the Syria conflict by the CIA via a “rat line” from Saudi Arabia.


This Venn diagram suggests that certain syncretic groups exist as containers for the intersection of right and left wing groups, ideologies.

Highway to the Grayzone

Around the same time he went on “Loud & Clear,” Blumenthal appeared on Tucker Carlson‘s FOX News show to defend RT — his second time on the far-right show that year. Blumenthal’s RT appearances have been praised by white nationalists like Frazier Glenn Miller, Jr., who murdered three people outside of a Jewish Community Center in 2014, so his courting of the right on FOX drew considerable backlash.

Two months later, Blumenthal offered up a staunch defense of “Russia’s position in the world” to author Robert Wright in an interview on bloggingheads. Admitting that Putin’s Russia remains far from left-wing, Blumenthal justified support for the country’s authoritarian conservative government as “part of the multipolar world.”

“If you believe in a multipolar world,” Blumenthal told Wright, “you believe in détente, you believe in diplomacy.” He specifically mentioned Becker’s Party for Socialism and Liberation and groups like it, arguing that they “tend to get all the major issues right regardless of their ideology or agenda.”

Blumenthal was not as clear of a spokesperson for Kremlin geopolitics before he appeared at the same RT gala as disgraced former National Security advisor Michael Flynn and the Green Party’s Jill Stein in December 2015. During that occasion, he joined a panel called “Infowar: Will there be a winner” alongside Alt Right anti-Semite Charles Bausman of Russia Insider. A month later, Blumenthal’s pro-Kremlin position crystalized with the founding of the Grayzone Project.

Grayzone is a collaborative project also featuring journalist Benjamin Norton, who cosigned the Hands Off Syria Coalition’s points of unity statement along with Beeley and others. After going on “Loud & Clear” with Duginist Mark Sleboda and Infowars regularRay McGovern, Norton plugged the Party for Socialism and Liberation on a podcast episode titled “Hands off Syria.” With other Grayzone contributors, Norton has been criticized for downplaying war crimesand helping publicize false theories about rebels contaminatingDamascus’s water supply.

When reached for comment by email, Norton retorted, “I know your goal is to outlandishly smear anyone who opposes US imperialism and is to the left of the Clintons as a ‘crypto-fascist,’ while NATO supports actual fascists whom you care little about.”

Grayzone is perhaps best known for Blumenthal’s controversial two-part article attacking the White Helmets, which brought accusations of plagiarism from Beeley. Grayzone contributor Rania Khalek had, Beeley insisted, “pumped me for information on the [White Helmets] and then Max wrote the article.”

While Blumenthal may have repeated some of Beeley’s theories, Beeley cannot be seen as a credible source. Regardless, Khalek has since used a questionable interview sourced from Beeley as evidence that the White Helmets “were deeply embedded in al Qaeda.”

Grayzone recently announced their move from independent news site AlterNet to The Real News Network, a left-wing site with a penchant for 9/11 truther inquiries. Neither Blumenthal nor Khalek responded to efforts to reach them for comment.

Right uses left

Through its amplification of an interlinked, multi-centered network organized around institutions like Lozansky’s American University in Moscow and the Voltaire Network and conferences like Moscow’s “Multi-Polar World” and Tehran’s “New Horizons,” syncretic networks associated with Dugin’s Eurasianist ideology have combined distortions and ambiguities into a geopolitical narrative meant to confuse audiences and promote authoritarian populist opposition to liberalism.

The “gray measures” used to deny the Kremlin’s influence operations may seem dubious when delivered through channels like Sputnik that are, themselves, political technologies of far-right political influence. When cycled through “narrative laundering” of secondary and tertiary networks enhanced by trolls and coordinated influence operations, however, propaganda is “graywashed” of its dubious sources and presented as cutting-edge journalism.

As shown with Figure 3, think tanks like Katehon and connected Russian Institute for Strategic Studies develop strategies for media spin and online promotion through influence groups and botnets. These think tanks engage in feedback loops with Russian state media channels and linked syncretic news sites, amplified through social media with the help of botnets, and eventually reaching more legitimate sources often freed of their dubious sourcing. The results are explored by a recent study from Data and Society called Media Manipulation and Disinformation Online: “Online communities are increasingly turning to conspiracy-driven news sources, whose sensationalist claims are then covered by the mainstream media, which exposes more of the public to these ideas, and so on.”


A conceptual model made in Vensim intended to present the workings of “Graywashing.”

The problem with multipolarism, aside from assuming polarity as a useful prescription, may be that it supports not the emergence of Russia as a world power but the rise of the Kremlin’s authoritarian conservative political ideology. In this, multipolarists tend to support other authoritarian regimes and movements from Iran to Syria to Italy. Although anti-imperialists may believe that these measures land them on the right side of history, taking stock of the fascist movement suggests that the strategy of opposing a liberal order through red-brown populist collaboration makes the left a willing accomplice.

.

The letter that Max Blumenthal’s lawyer sent to SPLC

Filed under: Red-Brown alliance,Syria — louisproyect @ 12:49 am

(Before William A. Moran II became an attorney, he was an editor at Sputnik. The photo below is from his law firm’s website. Many years ago, when I was in the Socialist Workers Party, Gerry Healy’s sect began publishing articles accusing our leaders of being FBI agents, a charge you can still find on WSWS.org. We responded by answering them in our newspaper since Marxist principles exclude resolving such disputes in the bourgeois courts. Blumenthal and Khalek never claimed to be Marxists but a worm like Ben Norton, who was in the ISO at one point in his sorry life, still throws the Marxist rhetoric around. When Patrick Lawrence and Andrew Spannaus took exception to me labeling them as Assadists, they told me that they would be looking into the possibility of suing me for libel just like this jerk William Moran II did. Spannaus is an ex-member of LaRouche’s cult that used to launch nuisance suits against his critics. Given the two degrees of separation between Blumenthal and enemies of the left, I can’t say I am surprised by his move against SPLC. Answering Andrew Reid Ross politically would be above his pay grade.)

VIA EMAIL DELIVERY

SOUTHERN POVERTY LAW CENTER

Re. Notice and demand for preservation of documents and electronically stored information in the care. custody, control or possession of SOUTHERN POVERTY LAW CENTER, ALEXANDER REID ROSS. CHARLES DAVIS, MUHAMMAD IDREES AHMAD and WAYNE WAKELAND.

To Whom It May Concern:

I have been engaged by MAX BLUMENTHAL to assess imminent legal action against your organization and other entities in relation libelous statements in an article titled: “The Multipolar Spin. How Fascists Operationalize Left-Wing Resentment” appearing on the Southern Poverty Law Center’s “Hate Watch” biog. The purpose of this correspondence is to demand that the Southern Poverty Law Center and its agents, employees, directors, officers, attorneys and representatives both past and present – preserve all documents, tangible things and electronically stored information (“ESI”) that are potentially relevant to MAX BLUMENTHAL including research, editorial notes, conversations, and other communications of (both to and from) ALEXANDER REID ROSS related to the publication of the above mentioned article including but not limited to correspondence sent to and received from CHARLES DAVIS and MUHAMMAD IDREES AHMAD.

This notice and demand for preservation extends beyond ESI related to SOUTHERN POVERTY LAW CENTER’S relationship to any named co-conspirator and with MAX BLUMENTHAL.

Preservation includes, but is not limited to, NOT destroying, NOT concealing, and NOT altering any paper or electronic files and other data generated by and/or stored on your computers and storage media, or any other electronic data, such as voicemail or text message.

As used in this document, “you” and “your” refers to each of the TARGETS identified in this notice including SOUTHERN POVERTY LAW CENTER, ALEXANDER REID ROSS. CHARLES DAVIS, MUHAMMAD IDREES AHMAD and WAYNE WAKELAND as well as their employees, agents, directors, officers and attorneys

YOU should anticipate that much of the information subject to disclosure, responsive to discovery. and/or evidence in this matter is stored on your current and former computer systems, and other media and devices, including, but not limited to personal digital assistants, voice messaging systems, online repositories and cellphones or smartphones.

Electronically stored information must be afforded the broadest possible definition. It includes, by way of example and not as an exclusive list, potentially relevant electronically, magnetically or optically stored information such as:

Digital or analog communications, both sent and received, whether internally or externally; Digital or analog electronic files, including “deleted” files and file fragments, stored in machine-readable format on magnetic, optical, or other storage media, including thumb droves, hard droves, floppy disks used by your computers and their backup media (e.g., other hard drives, backup tapes, floppies, Jaz cartridges, CD•ROMs) or otherwise, whether such files have been reduced to paper printouts or not, computer system, removing their ESI systems, media and devices from service and properly sequestering and protecting them may be an appropriate and cost-effective preservation step. In the event you deem it impractical to sequester systems, media and devices, we believe that the breadth of preservation required, coupled with the model numbers of systems implicated, dictates forensically sound imaging of the systems, media and devices is expedient and cost effective.

We anticipate the need for forensic examination of one or more of these systems and the presence of relevant evidence in forensically accessible areas of the drives. Therefore, you employ forensically sound ESI preservation methods. Failure to use such methods poses a significant threat of spoliation and data loss. By “forensically sound” we mean duplication, for purposes of preservation, of all data stored on the evidence media while employing a proper chain of custody and using tools and methods that make no changes to the evidence and support authentication of the duplicate as a true and complete bit-for-bit image of the original. A forensically sound preservation method guards against changes to metadata evidence and preserves all parts of the electronic evidence, including in the so-called “unallocated clusters,” holding deleted files.

Preservation Protocols

I intend to work with you to form an agreement regarding an acceptable protocol of forensically sound preservation. If you will promptly disclose the preservation protocol you intend to employ, perhaps we can identify any points of disagreement and resolve them.

Do Not Delay Preservation

I am available to discuss reasonable preservation steps; however, you should not defer preservation steps pending our discussions if ESI will be lost or corrupted as a consequence of delay. If the failure to preserve potentially relevant evidence results in the corruption, loss or delay in the production of evidence to which we are entitled, such failure would constitute spoliation of evidence, for which my client will not hesitate to seek sanctions and appropriate remedies including application of the adverse inference with regard to issues adversely affected by spoliation.

Attorney-Client Privilege

Nothing in this request should be construed as interfering with or impairing the attorney-client privilege of SOUTHERN POVERTY LAW CENTER, ALEXANDER REID ROSS, CHARLES DAVIS, MUHAMMAD IDREES AHMAD and WAYNE WAKELAND as well as their employees and agents. That said, the burden in claiming that any information or communication is entitled to attorney-client privilege rests with the party asserting privilege and therefore communications, documents and data relevant to this litigation should be retained.

I look forward to receiving your call to discuss the matters raised in this notice and demand.

Respectfully, William Moran II – Partner Hawgood, Hawgood & Moran

Blog at WordPress.com.